Isnin, 24 Mei 2010

Jangan Cuba,,

frames




Ini kisah tentang tenuk,,


Tenuk merupakan sejenis haiwan mamalia. Juga dikenali sebagai Badak Cipan, Badak Tampung.
Terdapat empat jenis tenuk, yang mempunyai kaitan rapat, dikenal pasti pada hari ini seperti berikut :-
  1. Tenuk Malaysia (Tapirus indicus) - Terdapat di Asia Tenggara dan Malaysia.
  2. Tenuk Baird (Tapirus bairdii) - Terdapat di Mexico dan Amerika Tengah.
  3. Tenuk Gunung (Tapirus pinchaque) - Terdapat di hutan tanah tinggi dan paramos di utara Andes di Colombia dan Ecuador.
  4. Tenuk Brazil (Tapirus terrestris) - Terdapat di kawasan hutan Amerika Selatan.
(disumbang oleh cik wikipedia)

kemudian sy bertanya en translator makna tenuk dalam bahasa inggeris
katanya: tapir
owhh tapir itu word english kah? bru sy tahu skrg,,

Saya tak biasa gunakan word tenuk nie sejak sekian lama,,
sebab tenuk bukan satu benda yg wajib dibuat sehari2,,
hanyalah perkataan tentang nama seekor haiwan,,
hinggalah pada hari yang saya dok bosan jaga kaunter kat kedai buku, (keje sehari je seminggu)


seorang pelanggan lelaki masuk bersama 2 adik perempuannya,,
yang ketika itu lagu kumpulan radja, wahai kau cinta sedang beralun2,,
uhh yang kemudian dinyanyikan bersama oleh pelanggan lelaki tu,,
memang dy syok nyanyi+jerit2 kuat cmtu (sabo je lorh)
tp tetibe sy tertekan pause kat windows media player tu,, (tkd niat jhat)
terbeliak mata dia pandang saya n terkedu dsitu,,haha
uhh okay2 saya pasang balek (kene wat bek ngan pelanggan),,
dan dia terus bernyanyi riang,,


tiba2 dia bertanya lak: saya tengok ade buku resipi masakan daging, resipi masakan tenuk ade tak?
adik2 dia mmg ketawa arr,,
saya hanya senyum buat2 je, err entah kenapa rasa tak brape suka dengan lawak yang menyampah tu,,
mane arr ade resipi tu kat Malaysia ni kan,,
eh,ada buku tu,, meh saya tunjuk,,tetiba sorang pekerja lain bersuara,,sambil diiringi pelanggan lelaki tu


owh saya amatlah terkejot,,seluruh kedai saya dah perhati tapi memang tak tau pun ade resipi tenuk,,
dan tiba2 terdengar suara pelanggan lelaki tu ketawa besar,,sambil berkate dah2 jom kita balik kepada adik2 nya,,
hei entah ape2 je lah,,annoying giler (berkata2 dlm hati je)


lepas je mereka keluar,,
pekerja tu datang tanya saya dengan muka yang pelik,,
pekerja tu ckap dy tunjukkanlah resipi masakan telur kat budak laki tadi,tapi kene gelak pulak,,
saya: err memanglah,,, dia mintak buku masakan tenuk tadi,,bukan telur,, dia nak wat lawak je tadi bukan betul pon, tu yang akak wat bodo je,,
pekerja: la saya dengar telur,, erm kak tenuk tu apa?
aku: (oh salah dgr rupenyer = dalam hati gak) tenuk tu macam tapir@ binatang,,
pekerja: oh ye ke, saya tak tau,,

end,,

serius saya terperanjat bila pekerja tu cakap tak tau apa itu tenuk,,
saya rasa kesian gak, tapi lama2 t bole improve lagi kan,,
seperti cerita paip sebelum nie,,
saya katakan jgn terperanjat kalo ade org kat Malaysia nie tk tau apa itu paip air,,
juga jgn terperanjat kalo ade orang tak pernah tau apa itu tapir@tenuk,,
di manakah kamu wahai wakil rakyat????

p/s:::: bersyukur lah,,
kira beruntung kamu sudah dapat pendidikan yang baik,,
sebab kat luar sana ramai rupanya yang tidak berpeluang seperti kamu,,
jangan blagak sudaaa,,









Tiada ulasan: