Selasa, 6 April 2010

the dead bird,,







i found a cute little baby 'nazak' bird on my way back from dewan makan..(it was about approx 2years ago i think).......
i totally forgot about it until one day,,,,,


lepak2 dpan tv mengisi masa study week,,,,
sambil borak2 sambil melihat2 siaran ulangan tanyalah ustaz,,,
tk ingat pe tajok hari tu,,,


cume tersentak dengar suatu cerita yg dsmpaikan Us Zahazan,,,
cerita seorang alim yang doanya mmg dikabulkan Tuhan,,,
satu hari dia berdoa spaya tnman gandum kekal berterusan  dan cukop utk 3 tahun utk sekali tanam...
bg kite manusia kite mungkin fikir bgoslahkan bnyak dpat hasil gandum,,,
Tp Tuhan telah menegur perbuatan doanya itu,,
Adakah lelaki tadi tu merasakan dirinya lebih pemurah berbanding Tuhan yang menetapkan hasil tuaian gandum hanya cukup utk 1 tahun??
Sungguh ketetapan dan aturan Tuhan itu telah sempurna,,
Jika cukup gandum itu utk 3 tahun,sudah tentu ramai pekerja yg hilang pekerjaan,,
dan tikus2 tidak cukup makanan,,
Adakah kamu ingin menafikan hak2 pekerja2 dan tikus2 itu??








2 tahun lepas,,aku try nk survivekan anak burung yang terjatuh dari sarang dekat tiang dewan makan yang tinggal nyawa2 ikan je,,,
puas ke sana sini aku carik minyak gamat(tak tau nk gune pe)
cari kotak kecik,kain sume nak treat burung kecik tu,,
lepas siap sume,,aku biarkan dia dudok dlam locker bju,,
sgt comel dan it still beating lagi,,
dan aku pon bergegas pegi prep malam,,




n sperti yg ditakdirkan,,
anak burung tu mati,,
aku seperti menyalahkan diri sendiri,,
sebab pegi letak dalam locker,,
maybe tak cukop oksigen ke pe,,
atau dia kesejukan,,
sbb tk sampai hati tgk kucing2 yg ske menyelongkar tong sampah  makan dia,aku buang anak burung tu kat dasar tong sampah hitam,,
plg dlam skali,,




hmm setelah sekian lama,,tetibe ak tersentak,,
tibe2 persoalan nie timbul..
adekah aku fikir aku nie lebih penyayang dari Tuhan yang telah mengtakdirkan hidup dan mati anak burung itu,,??
bukan aku yg beri nafas dn hidup kpda burung tu,,
siapa aku?
sungguh aku tak layak,,
mati itu lebih baik bg anak burung itu,,
Tinggal hidup di muka bumi nie  semua atas dasar kasih sayang Tuhan,,




p/s:::: kite boleh try utk beri sesuatu yg baik,utk berusaha dgn baik,tetapi tkde hak nak mengubah urusan takdir,,











Tiada ulasan: